De Geschiedenis Van De Controller

23 02 2008


We zijn tegenwoordig allemaal aan het gamen op controllers met rumble, motion sensors, analoge sticks en allemaal andere high tech snufjes. We zijn er al zo aan gewend dat het net is alsof het nooit anders is geweest. Maar goed, de echte-al-wat-oudere-hardcore-gamers weten dondersgoed hoe het allemaal begon en hoe de controller evolueerde tot wat het nu is. In deze special bespreekt stagiair Florian zo’n beetje de hele joypadgeschiedenis. Voor de mensen die teveel blowen en de wat jongere gamers onder ons, springen we de Teletijdmachine in op zoek naar de oorsprong van de controller…

wwnaast.png
Nintendo Enterianment System

Laten we beginnen met de NES controller. De meeste mensen hebben deze controller weleens vastgehouden. Ondanks het simpele design is deze ouwe jongen nog steeds de shit. Het langwerpige object ligt nog steeds lekker in de hand en is super simpel te bedienen. Niet zo moeilijk, aangezien het ding slechts een vierpuntsdruktoets (wat een fantastisch woord), de twee rode knoppen (A&B) en een Start en Select button. De NES joypad is eigenlijk wel de grondlegger van de controller die we nu kennen. Met de vierpuntsdruktoets hebben ze de basis gelegd voor alle volgende controllers die in de jaren erna volgden! Hulde Nintendo!

wwnaast.png
Super Nintendo Entertainment System

De volgende stap werd wederom door Nintendo gemaakt met de komst van de Super NES. In principe heeft Nintendo niet zo heel veel veranderd aan deze controller ten opzichte van de NES joypad. En waarom zouden ze? Ik zit verdomme net uit te leggen hoe vet die NES controller was. Nooit een winnend team veranderen toch?! Ok, ok, er waren wel een paar verschillen… Zo was het design iets anders met aan allebei de kanten een kleine ronding, de knoppenverdeling was anders en er waren voor het eerst shoulder buttons. Eeuh… nou hoor ik je denken, je zei toch net dat er niet zoveel veranderd is? Ja, ik bedoel daarmee dat de ‘feel’ van de controller hetzelfde is gebleven. Lekker simpel krakend plastic, maar oh zo goed… Je pakt hem vast en je weet meteen wat de deal is. Een nog beter uitgewerkte controller ten opzichte van de SNES dus!

wwnaast.png
PlayStation

Toen kwam Sony om de hoek kijken met hun gloednieuwe console, de PlayStation. De controller van het apparaat was qua ontwerp zeker anders dan we gewend waren en eerlijk gezegd was het meteen een schot in de roos. Sony gebruikt immers nog steeds hetzelfde ontwerp voor hun huidige console. En terecht, die controller ligt gewoon superlekker in de hand. Dat kwam vooral, omdat de joypad ‘echte’ handvatten had. De palm van je hand vouwde zich precies om de controller. Er zaten precies evenveel knopjes op als de SNES controller, maar wel anders ingedeeld. Sony kwam met hun eigen icoontjes (kruisje, vierkantje, driehoekje, rondje, inmiddels een begrip) en met een extra schouderknop. De zogenaamde L2 en R2 knopjes die nu nog steeds in controllers verwerkt worden. Goed bezig Sony!

wwnaast.png
Nintendo 64

Nintendo moet tijdens de ontwikkeling van de Nintendo 64 hebben gedacht, we doen het helemaal anders met die controller. En dat hebben we geweten; hij lijkt in de verste verte niet op een NES of SNES controller. Het enige wat overbleef was de vierpuntsdroektoets (jaja, daar is ie weer). Verder zaten er vooral meer knoppen op en een speciale trigger onder de controller (ideaal voor shooters), Wat deze joypad echter speciaal maakte was het feit dat er een heuse anologe stick op zat en dat je een rumble pack kon aanschaffen, waardoor de controller ging trillen! De analoge stick in samenwerking met Super Mario 64 was fokkin briljant en van de rumble vroeg je jezelf af waarom dit nooit eerder bedacht was. Goed gedaan Nintendo! Toch moet ik zeggen dat ik persoonlijk deze controller niet zo dope vond. Dat komt, omdat ik het tri-wing principe gewoon niet cool vind. Mijn handen willen 2 handvatten, niet drie! Belachelijk! Het interesseert me niks dat de hele redactie mij voor gek verklaart (en geloof me, dat doen ze!), maar fuck it, het is mijn special, mijn idee, mijn uitspraak! Live with it… Ok, ok, ok… Ik vind hem een beetje goed dan… Maar alleen omdat ie lekker trilde en door die fantastische knuppel (damn, dat klinkt dubieus).

wwnaast.png
Rare snuiters

Laten we een paar stapjes overslaan aangezien ik het niet eens wil hebben over die wanstaltig rare controllers die de revue hebben gepasseerd. Nou oké, heel ff dan… Er zijn namelijk een paar hele foute controllers die je waarschijnlijk al uit je gedachten verbannen hebt (lees: weggezopen en geblowd). Zo is er de ‘fantastische’ 64-bit Jaguar controller. Geen pookje, geen schouderknoppen, maar drie knoppen en geen rumble! Wat had ie dan wel? Een soort van telefoon toetsen op de onderkant. Alsof sms’en al bestond toen… Ook de Neo Geo controller was op z’n minst opzienbarend te noemen. Niet omdat ie zo kut was of omdat ie zulke rare knoppen had, maar omdat ie ongeveer net zo groot was als de console zelf. Het was echt zo’n arcade stick. Maar dan net zo groot als de echte arcade kast ook was. Zo’n koelkast weet je wel? Koud biertje iemand? Tof, maar wel zo bizar.

wwnaast.png
PlayStation 2

Nu ga ik verder met de wat nieuwere controllers die wat verser in het geheugen liggen, zoals de Dual-Shock controller van Sony. Na de ietwat rare, maar toch revolutionaire controller van de Nintendo 64 had Sony zoiets van, die rumble mogelijkheid en dat pookje moeten wij ook hebben! Dus wat heeft Sony gedaan? Ze hebben gewoon de ‘oude’ PSOne controller gepakt, er twee pookjes op gezet en z’n ingewanden verrijkt met een heuse rumble feature.
Het mooie van de controller was dat ie wel vertrouwd aanvoelde, maar toch next-gen features had. The best of both generations zullen we maar zeggen. Het tweede pookje was vooral bestemd voor First Person Shooters en de besturing van de camera. We hebben allemaal gezien dat dat goed werkte op de N64 met de gele knopjes die als pookje dienden met GoldenEye 007. Goed gejat Sony! Euh… goed gedaan Sony!

wwnaast.png
GameCube

Na de ietwat vreemde Nintendo 64 controller moest Nintendo met een nieuwe look komen. De N64 controller was bij veel mensen geliefd, maar er waren toch ook veel klachten over het hele tri-wing concept. Wat doe je dan? Dan gooi je je button layout door elkaar en pas je je ontwerp aan! Dat is ook precies wat Nintendo gedaan heeft.
Ik moet zeggen dat de GameCube controller meer dan geslaagd was. Hij lag echt goed in de hand en alle knoppen zaten op een plek waar je ze zou verwachten. Geen rare dingen aan de achterkant van de controller, nee gewoon A,B,X,Y en een L en R schouderknop. Ook de Z knop was goed te vinden op de R1 plek. Ok, als ik iets moet zeiken over deze controller dan is het over het ietwat kleine tweede pookje. Als die nou net zo groot was al z’n grote broer links van hem, dan was ik helemaal hyped geweest. Maar goed, da’s mierenneuken, de GameCube controller is de shit!

wwnaast.png
Xbox

Ten tijde van de release van de Xbox moet Microsoft gedacht hebben dat de controller ongeveer net zo groot moest worden als de console zelf. En ik moet zeggen dat ze dicht in de buurt komen. Ik had het in deel 1 al over de koelkast waarmee je je Jaguar console moest aansturen, maar de Xbox controller spant de kroon. Als die Jaguar controller een koelkast is dan is de Xbox controller een euh… complete koelcel! Aan de bovenkant was er ook nog plaats voor een memory card en een headset en daarmee was het helemaal een grote unit! Hoe de hell hebben die kleine Japanners die controller ooit vast kunnen houden? Ehm… nou niet, maar dat gaf niet echt want Japan wilde helemaal niks hebben van de console van Microsoft. Verder zaten alle knoppen er wel op die je verwacht, behalve dan die ongebruikelijke witte en zwarte. Gelukkig kwam er later nog wel een andere versie van de controller die iets kleiner was. De zogenaamde S controller.

wwnaast.png
PlayStation 3

Laten we een stapje vooruit gaan naar de huidige consoles, want anders blijf ik lullen en moet ik er nog een deel 3 van maken ook. Daarom bespreek ik nog ff de huidige consoles met bijbehorende controllers, te beginnen bij de PlayStation 3. Qua uiterlijk is er helemaal niks veranderd ten opzichte van de PS2 controller, behalve dat ie draadloos is en de L2 en R2 knoppen triggers zijn geworden. Aan de binnenkant is de controller zeker wel veranderd. Er zit natuurlijk een Six-Axes motion sensor in die het mogelijk maakt bepaalde bewegingen van de gamer vast te leggen. Nou kan ik natuurlijk heel flauw gaan zeggen dat Sony dat weer goed gejat heeft van Nintendo en dat doe ik dan ook…
Het nadeel van de Six-Axis controller is dat ie niet trilt! Een hele stomme fout van Sony natuurlijk! Sony zei ten tijde van de release zelfs dat rumble van de oude school is en niet meer interessant voor deze generatie. Auw, beetje stom, Sony! Gelukkig kwamen ze er op terug en hebben ze in Japan al wel een nieuwe tril controller voor de PS3, de Dual-Shock 3. Binnenkort gelukkig ook in Nederland verkrijgbaar.

wwnaast.png
Xbox 360

Over de Xbox 360 controller wil ik heel kort zijn. Microsoft heeft heel goed gekeken naar de fouten van de eerste Xbox controller en heeft toen gedacht, damn dat was ruk, dat moet helemaal anders. Gelukkig dachten ze dat, want naar mijn mening heeft Microsoft echt een puik stukje controller afgeleverd. Hij heeft niks fancy’s qua opties zoals motion sensors, maar hij voelt gewoon rock solid. Hij is draadloos, trilt als een gek, is precies zwaar genoeg, de knoppen zijn makkelijk te vinden en hij ligt echt heerlijk in de hand. Niks meer aan doen, goed gedaan Microsoft!

wwnaast.png
Wii

Philips probeerde het al een keer met een controller in de vorm van een afstandsbediening op hun CD-I. We weten allemaal hoe dat afliep, dat was op z’n zachtst gezegd niet echt succesvol! De Wii-Mote van Nintendo daarentegen is niet aan te slepen. Het lijkt wel of iedereen dat ding tof vindt, inclusief je schoonmoeder, zusje en oma! Op zich is het ook best logisch dat non gamers het aanspreekt, want het lijkt immers heel erg op je afstandsbediening van je tv. En dat snapt iedereen…
Het vette van de Nintendo Wii controller is natuurlijk de motion sensor. Nintendo heeft heel goed gekeken hoe ze de besturing van games anders kunnen maken en sjeezus, dat hebben we geweten. Hadden jullie ooit gedacht dat je ooit wild zwiepend voor je tv zou staan, omdat je je buurmeisje wil verslaan met een potje tennis?! Fokkin briljant. Het werkt als een gek, is niet al te duur en is voor iedereen te begrijpen, hulde Nintendo!
Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat hard-core gamers zoals wij het nu wel een beetje hebben gehad met al die mini-games en we met z’n allen zitten te wachten op echte brute games die ons weer blij maken dat we die console hebben aangeschaft. Neemt niet weg dat de Wii-mote in ieder geval heel goed gelukt is en daar gaat het toch om… in deze special!

 Bron: Pu.nl

Advertisements

Actions

Information

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: